Öğretmenler İçin,,, L Sesi ödev-etkinlik ve slaytları

L sesi ile ilgili bir haftalık ödev-etkinlik ve slaytlar. 

BURADAN indirebilirsiniz.

http://okuryazarlar.tr.gg/Ana-Sayfa.htm sitesine göre L sesinin veriliş anlatımı için devamına tıklayın...


sesinin öğretilmesi
SESİNDEN SONRA  l   SESİNE NE ZAMAN GEÇMELİYİZ
e sesinden sonra aynı gün sakın başka ses vermeyiniz. Öğrencilerinizin tamamı e sesini yazmadan  sesine geçmenizi tavsiye etmeyiz. e sesinden sonra bir gün daha bekleyip yazamayan öğrencilere ek zaman vererek e sesini yazmalarını sağlayınız. İkinci günden sonra l sesini verebilirsiniz. Eğer e sesini yazamayan öğrencileriniz fazlaysa birkaç gün beklemenizi öneririz. Çünkü geri kalan öğrencilerinizi iki gün daha beklemediğiniz için ilerde onlarla belki de iki yıl , üç yıl uğraşacaksınız.  Ben geri kalanlarla sonra ilgilenip onları ikinci dönem okutacağım gibi hayallere kapılmayın. İki gün daha beklemek daha akıllıcadır. ve l sesinin yazılış yönleri aynı olduğu için öğrencileriniz l yi e gibi 2. 3.çizgiler arasına ya da e yi 2.,4.çizgiler arasına yazabilirler. Bu karışıklık doğaldır, panik olmayın. l  harfini gözünün daha küçük ve boyunun daha uzun olduğunu vurgulayın. Eğer öğrenciler sesin gözünü e gibi geniş yapıyorlarsa bu çizgiler arkadaş bunları birbirinden ayırmayın diyerek anlatmaya çalışın. l  sesini de öğrencilerin tamamına yakını yazmadan başka bir etkinliğe geçmeyiniz. Sakın aynı gün el hecesini vermeyiniz. lsesinin yazılışını iyice pekiştiriniz. e ve l  harfi ayrı ayrı iyice pekişince el  hecesini verebilirsiniz.


VE SESİNİ BİRLEŞTİRİP el NASIL YAPALIM
·        Seslerin yazılması pekiştikten sonraki gün de bir değerlendirme yapılır.
·        Öğrencilere e ve l sesleri ezbere yazdırılır. e yazın, sopa yazın denir.
·        e ve l sesi birbirine yakın olarak yazı tahtasına yazılır. Birleştirmenin nasıl yapılacağı öğrencilere gösterilir. Yazı tahtasına el yazılır.
·        Bir el resmi gösterilip resmin ne olduğu buldurulur. el yazmak istersek böyle yazmalıyız denir. Yeni yazdığımızı artık el olarak okuyacağımız söylenir.
·        Daha önceden hazırladığımız el yazılı karton öğrencilerin görebileceği bir yere asılır.
·        Yazı tahtası üçe dörde bölünüp her grubun başına elyazılır. Öğrenciler grup halinde yazarken öğretmen tarafından yanlış ve eksik yazılışlar düzeltilir.
·        Yanlış ve eksik yazılışlar varsa düzeltilir. Yeniden 3-5 kere yazdırılır. Tekrar denetlenir, 2 veya 3 satır yazmaları istenir.
Rakamlarla beraber metin oluşturulabilir.
 el el 1 el
1 el 1 el
el el 1 el
2 el 2 el
el el 2 el
1 el 2 el  
metin dikte ettirilir. Yani öğretmen söyler öğrenciler yazar. Öğretmen birinci sırayı öğrenciler yazdıktan sonra yazı tahtasına da yazar.
Böylece metnin tamamı öğrenciler cümle cümle yazdıktan sonra yazı tahtasına geçirilir. Yazı tahtasındaki metin sınıfça grupça ve tek tek okunur.
Metin fotokopi ile çoğaltılıp ev ödevi olarak verilir. Evde yazılır ve okunur. Ertesi gün her öğrenciye okutturulur. Okumakta güçlük çekenlerin zorlukları giderilir. Yeni bir konuya geçmeden bir dikte çalışması daha yaptırılmalıdır. Böylece öğrencinin okuma ve yazma düzeylerinin aynı olması sağlanır. Çünkü okuma becerisi öğrencide daha erken gelişir. Dikte çalışmalarına öncelik vererek yazmanın da okumayla beraber gitmesi sağlanmalıdır.
2.gün dikte edilecek metin örneği:
1 el 2 el
el, el 1 el
      2 el 2el

      el, el 2 el.

ele NE ZAMAN VE NASIL ÖĞRETİLMELİ
Hiçbir bilgi tam öğrenilmeden diğerine geçilmez. Öğrencileriniz el hecesini ezbere okuyup yazabiliyorlarsa ele sözcüğünü öğretebilirsiniz.
 ele yi öğretmek için yazı tahtasına el yazılır. el hecesinin sonuna sesi eklenir. Öğrenciden okumasını istemeden öğretmen sözcüğü okur ve öğrencilere okunuşu öğretir. Kesinlikle el-e biçiminde okutmayınız ve yazdırmayınız. Yazı tahtasına kartona yazılmış ele asılır. Yazı tahtası üçe veya dörde bölünüp her bölüme öğretmen tarafından ele yazılır. Öğrenciler gruplar halinde yazı tahtasında bir kere yazarlar. Öğretmen yazıları denetler. Yanlış veya eksik yazanları düzeltip tekrar yazdırır. Yazanlar oturur diğerleri kalkıp yazarlar. Her öğrencinin yazısı denetlenip düzeltildikten sonra deftere bir kere yazılır. Öğretmen tarafından denetlenir. Doğru yazanlara 3-5 kere yazma izni verilir, yanlış ve eksik yazanlar düzeltilir. 5-7 kere yazılıp hazırlanmış olan bir metin dikte edilir.
ele el ele
el ele el ele
1 ele 2 ele
Ele 2 ele
Ele 1 ele
ele ele el ele
Birinci cümle söylenip öğrenciler defterlerine yazdıktan sonra öğretmen birinci cümleyi yazı tahtasına da yazar. İkinci cümle için de aynı işlem yapılır. Bu şekilde önce deftere sonra yazı tahtasına metin yazılır. Öğretmen metni dikte ettirirken sınıfta aynı zamanda dolanır, yazamayan öğrencileri fark eder onlara yardım eder . Öğrencilere ipucu vererek hece ve sözcükleri bulmalarını  sağlar.
Metin dikte ettirildikten sonra sınıfça grupça tek tek öğrenciler tarafından sesli okunur. Okumada güçlük çeken öğrencilere ek zaman verilip okumaları sağlanır.Öğrencileriniz bu aşamada el ile ele yi karıştırabilirler. Sakin ve sabırlı olun,ilk gün yapamayanları değil yapanları farkedin. Kalan öğrencilerinize de ertesi gün yardım ederek karışıklığı önlemeye çalışın.